Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

Srpska kulturna revolucija

Komentari (45) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 ponedeljak, 31 avgust 2009 14:28
Ala
Ovo je prvi put da zaista zameram urednistvu NSPM-a:ovako nepismeni tekstovi nisu za objavljivanje.
Mozda g.Milanku srpski nije maternji jezik ili je dugo ziveo u inostranstvu-ne znam.
Moderator mi je prosli put ukinuo kritike, ali smatram skrnavljenjem srpskog jezika ovakav tekst: preduge recenice,nepravilnu upotrebu predloga "sa" uz instrumental,nepravilno izvedene imenice,nemacku konstrukciju recenice s infinitivom itd.itd....
Sem toga ,clanak moze da bude podeljen na dva dela kako bi se,bar nekako,razabrala poruka autora!
Mogu da se donekle slozim s ocenom,tacnije autorovim utiskom o elektronskim medijima mad je autor izbegao da pruzi prave razloge :los kadar,politicki paternalizam i finansijsku ucenjenost medija zbog nepostojanja trzista.
Lepo je sto nas je podsetio na izvrsnog Ranka Munitica i njegov rad.Beograd jeste glavni grad jer se u njemu nikada nisu prebrojavala krvna zrnca-mada ne bi bilo lose pogledati "nasledjene kadrove" u raznim ministarstvima-dosta nam je kljuca!
U Beogradu ima pismenih i obrazovanih urednika(ocigledno je da takvi nisu na TV niti u stampanim medijima, jer nisu "politicki podobni")pa predlazem g.Milanku da ,bez uvrede,tekstove prvo posalje na redakciju.
Iskusni novinari sticali su zanat godinama, ne stideci se da uce od drugih.
Do tada smatram da su ovakvi tekstovi ispod nivoa NSPM-a.
Preporuke:
0
0
2 ponedeljak, 31 avgust 2009 15:20
Jovana B.
@Ala

Komentarišući gornji tekst Vladana Milanka, preciznije deo teksta u kojem autor pominje Ranka Munitića, kažete: "Beograd jeste glavni grad jer se u njemu nikada nisu prebrojavala krvna zrnca". Nasuprot Vašem komentaru, u tekstu se eksplicitno tvrdi upravo suprotno: da su se tokom devedesetih čak i na RTS-u "prebrojavala krvna zrnca", što autor pokazuje baš na primeru Ranka Munitića.
Preporuke:
0
0
3 ponedeljak, 31 avgust 2009 18:53
decko koji obecava
I ovaj put sam poceo od bibliografije. Posto Milanko ne reaguje na moje vise nego blagonaklone kritike na temi 'Istina o Cetnicima, ostacemo pri suvim autorovim greskama. Kako 'konstituvino 'Drugo' po smitovskom modelu' moze da bude osnova za bilo sta, kada 'Drugo' nije smitovski vec Levinasov termin? I jos: 'neprijatelj' nije osnova za 'identitet jedne drzave' vec za 'koncept politickog', definisan od strane Smita, upravo zato sto se osecao neminovni kraj drzave kakvom je znamo.
Preporuke:
0
0
4 ponedeljak, 31 avgust 2009 19:01
Hanibal lektor
Ala Milanku zamera sledeće:

- po Ali, nepravilno je korišćenje instrumentala posle predloga "sa" (iako je korišćenje predloga "s(a)" uz instrumental gramatički pravilno; vidi Ivan Klajn, "Rečnik jezičkih nedoumica", Srpska školska knjiga, Beograd, 2004, str. 199-200. pa prema tome Milanko bolje poznaje pravopis nego Ala);

- za Alu su Milankove rečenice predugačke (nije li u pitanju ništa drugo do autorasizam s Aline strane, po kom Srbi nisu u stanju da prate složene rečenice? Milanko očigledno o Srbima ima bolje mišljenje nego Ala koji ih "brani" od Milanka);

- Ala pretpostavlja "nemačke konstrukcije rečenica s infinitivom" u Milankovom tekstu, šta god da misli pod tim.


Ala se dalje pita zašto mu "ukidaju komentare"? Možda je odgovor na to zato što su mu komentari maliciozni I neutemeljeni. Ako su maliciozni, onda moraju da budu utemeljeni, to je neki red. A ovaj Alin komentar to nije. A ne samo da mu zamerke nisu utemeljene, već je tu u pitanju nešto još gore. Ala falsifikuje tekst:

Kaže da se slaže s Milankom oko Munitića i kaže da u BG-u nije bilo "prebrojavanja krvnih zrnaca" iako Milanko NAVODI MUNITIĆEVE REČI PO KOJIMA SU SKIDALI MUNITIĆEVE EMISIJE S TV-A I NISU MU OBJAVLJIVALI KNJIGE BAŠ ZATO ŠTO JE BIO HRVAT. Očigledno je Alino lažiranje.

Zatim, Ala kaže da se s Milankom slaže da je "nedostatak tržišta uzrok pomanjkanja profesionalnosti u medijima" IAKO MILANKO UPRAVO U POJAVLJIVANJU TRŽIŠTA VIDI GLAVNI UZROK SNIŽAVANJA STANDARDA. Dakle, još jedno lažiranje.

Eto, pa ako smo već počeli da gledamo u detalje, da i nastavimo!
Preporuke:
0
0
5 ponedeljak, 31 avgust 2009 20:33
Antifasista
Ovo za Munitića ne znam, ali je sramota ako je neko skinuo čoveku emisiju jer je bio Hrvat. Emisija je tokom devedesetih išla uredno na TVNS, reprizirana i kasnije. Uostalom, sam Munitić je za života JASNO i GLASNO davao do znanja da je Beograd izabrao za životno odredište upravo zbog kulture različitog, koja mu je nedostajala u Zagrebu. Mislim da je u istom "Utisku nedelje" na sebi svojstven pismen i rečit način, ošamario primitivce "iz nevladinih organizacija koje bi, zamislite, da mene kulturno dekontaminiraju" i osvrnuo se na procvincijalce koji bi "me dočekali crvenim tepihom da sam 1991 otišao u Zagreb i da se danas vraćam".

Ne krijte se iz čoveka koji ne može da odgovori, Milanko, pogotovo zato što se SAM za života nije dao ugurati u kalupe u koje ga Vi posthumno pakujete.

U svojim knjigama (monografija o Kusturici, recimo, uspešna i rasporodata knjiga iz 1999) Munitić je, jasno i glasno, raspalio po fašizmu ekipe koja Kusturicu rasistički mrzi "jer ispadamo k'o Cigani". Neki od tih poslenika su danas gorljivi čedisti, neki su "patriote".

Daleko je signifikantniji rasistički napad Vesne Pešić od pre godinu i kusur, koja je (dakle, narodni poslanik čiju - pozamašnu !- platu finansiramo i Milanko i ja iz poreza!) na kanalu DRŽAVNE televizije, krenula da upućuje "lažnog Srbina Emira" u rodnu Bosnu, osporavajući mu identitet na osnovu - krvnih zrnaca.

A Milanko ni reč o ovoj viđenoj kulturnoj revolucionarki, nego priča priče o nekim anonimnim TV-urednicima iz 1991.
Preporuke:
0
0
6 ponedeljak, 31 avgust 2009 20:42
Antifasista
Odjednom, u zemlji koja je iza sebe imala stvaraoce kao što su Aleksandar Petrović, Živojin Pavlović, Dušan Makavejev i mnogi drugi veliki filmski autori, počinju da se prave filmovi koji ne izgledaju nikako drukčije do kao nevešte kopije holivudskih filmova. Dobijamo, tako, produkte koji su oponašanje holivudske tinejdžerske komedije (Mi nismo anđeli), oponašanje holivudskog istorijskog filma (Boj na Kosovu), oponašanje holivudske antiratne drame (Lepa sela lepo gore pričaju svoju priču onako kako se, makar na prvu loptu, misli da bi je, recimo, Volter Hil ispričao, a ne kako bi je, recimo, ispričao Živojin Pavlović), pa u novije vreme i oponašanje francuskog filma iz devedesetih (Čarlston za Ognjenku).


This is just tooooooooooo beautiful :)

Možda i ne dobaci do Kventinovih filmova, ali Milanko citiranom mudrošću pokazuje dramaturške mogućnosti jednog Stena Lija ili Frenka Milera, malo li je?

Ehem, preko dana beskompromisni levičar, a preko noći mladenobradovićevski tragičar srpskog filma, te žrtve, avaj, Zlog Zapada :).

Objasnite mi, Milanko, KAKO se to IKOME može uzeti za zlo ako više voli, recimo, Hila nego Makavejeva? Mislim, nije li film po definiciji UNIVERZALNA umetnost, koja operiše formatom daleko izvan rođačkog prepoznavanja iz istog sreza?

Evo, konkretn, meni Hil nešto znači na nekoj mojoj mapi reditelja: blizak mi je njegov jezik i teme nekih njegovih ostvarenja. Pavlović mi znači manje, Makavejev još manje.

Mislite li da je Hil gledao samo američke, Tarkovski samo ruske, Antonioni samo italijanske a Kurosava samo japanske filmove?
Preporuke:
0
0
7 utorak, 01 septembar 2009 12:05
Ala
Zahvaljujem se g Hanibalu na misljenju.Kako sam saradjivala (Ala je rusko zensko ime) i sa dr.Klajnom i sa pokojnim B.Brboricem, komentari ne stoje.Naime:
1.Ne kaze se :"..jer se ima neprijatelj" vec
" postoji neprijatelj" ili sl.
2.Ne kaze se :"...TV Pink sa svojim muzickim emisijama" vec"TV Pink (cime?) svojim muzickim emisijama..."
3."praznom performativu"-verovatno od "performance"(VB) tj.izvodjenje,prikazivanje,program-sasvim nepotrebna upotreba strane reci...
4."raskrscavala s prosloscu"-od "raskrstiti s prosloscu" prihvatljivije je "raskrstila s prosloscu"...
5."da moramo biti kivni" treba da "treba da budemo kivni"...
6.Nepotrebna upotreba broja jedan,pokaznih zamenica:tu,ovde i sl.
I dalje insistiram na lekturi i redakciji teksta g.Milanka.-
Duzina recenice,ako je smislena,nikome ne smeta.Ovde nije taj slucaj.
Ranka Munitica, takodje,srela sam nekoliko puta kod njegovih prijatelja,otvoreno razgovarala te znam da je voleo svoj zivot i rad u Beogradu.
Kao pripadnica vecinskog naroda u Srbiji nailazim na vece prepreke nego pripadnici manjina ili drugih naroda.
"U Beogradu se nikada nikome nisu brojala krvna zrnca"- je moj stav.Dokaz su zaposleni na najvisim drzavnim funkcijama,cega nema ni u jednoj zemlji u okruzenju.
Preporuke:
0
0
8 utorak, 01 septembar 2009 12:26
Teofilo Stivenson
@ Antifasista

Mislim da se slazemo sa poznatom cinjenicom da srpska, a ni druge kinematografije u Istocnoj Evropi nisu uspele da tokom sezdeset i pet godina od komunisticke revolucije naprave seriju filmova koji bi uspesno realizovali bilo kakvu zanrovsku formulu karakteristicnu za Zapad. U tom smislu se slazem sa onim sto g. Milanko pise u odeljku koji ste citirali. Izuzetak je madjarski film Bela Tara, 'Covek iz Londona' po Simenonovoj noveli.

Problem je u tome sto su filmovi (srpskog) Crnog talasa nastali u specificnom kontekstu i na talasu (pre)ispitivanja opstepoznatih ideoloskih istina: Ni 'Tri', ni 'Zaseda' nisu filmovi koji se mogu ponovo praviti, niti imitirati, izuzev kao pastis. Da li je moguce praviti filmove nemackog ekspresionizma, klasicne noir serije (1940-1958), francuskog poetskog realizma, novog talasa, ili americkog autorskog filma koji pocinje sa Boni i Klajd a zavrsava se 'Prstima' Dzejmsa Tobaka? Nije. Tako ni ovi (zaista losi) filmovi koji se danas prave ne moraju da traze uzore u srpskoj ili jugoslovenskoj proslosti. Da je g. Markovic mogao, umeo, imao hrabrosti, napravio bi, umesto 'Turneje' spageti vestern na istocni nacin kao sto je to Miklos Janco uradio pre cetrdeset godina (atribut kriticara iz Sight and Sounda) u 'Crvenom i belom'. Ali nije. Niti je to ucinio Dragojevic.

Srpskom filmu, se, izuzev 'proskribovanog' Kusturice na Zapadu zamera nedostatak originalnosti, koji se ne moze nadomestiti sjajnim specijalnim efektima ili politickom sevrilnoscu i snishodljivoscu. Srpski film bi mogao da kopira i Hila i Pasolinija, i Kim-ki-Duka i Vong-kar-Vaja i Gobadija i Folmana. Ali ne ume. A ne ume ni da bude originalan. Ili se reziseri boje da ce fondovi presusiti.

Nisam uspeo da povezem primere TV Beli Manastir i diskriminatorsku politiku prema projektima g. Munitica sa ovom zamerkom o srpskom filmu. Mislim da tekstu ovih ambicija pristaje drugaciji naslov: 'Kulturni ratovi'. I svakako drugaciji primeri, o cemu ste pisali.
Preporuke:
0
0
9 utorak, 01 septembar 2009 13:02
Vladan Milanko
A pa sad vidim kako smo se ovde bacili na razmatranje mog teksta.

@Ala
Ove stavke su dobra ideja, olakšavaj prepisku. Ajmo po njima:
1. "Ima se neprijatelj" znači da ga se ima, da se poseduje, da se poseduje kao objekat. Nije stvar u tome da postoji, stvar je da ga imam ili da ga neko ima. Dijalektika, draga moja Ala, dijalektika.
2. "TV Pink sa svojim muzičkim emisijama...", zapravo, "TV Pink sve sa svojim muzičkim emisijama...", kolokvijalno, kao kad se kaže "sve đuture"; pitali ste me da li sam živeo u inostranstvu pa sam zaboravio srpski, i sad ja Vas moram da pitam isto. Ili se možda Vi ne krećete po pijaci i sl.?
3. O "praznom performativu" - tu ste se, draga moja Ala, žešće ispalili, jer je u pitanju tehnički termin; bacite pogled na osnove filozofije jezika.
4. "Raskršćavala s prošlošću" - ako ovo niste shvatili posprdno, onda me ne čudi kako ni ostatak teksta niste razumeli.
5. "Da moramo biti kivini" - ovde ste nejasni i, rekao bih, zlobni.
6. Opet, o upotrebama brojeva, o pokaznim zamenicama - vidi sve ovo gore.

Sad sam stigao do ovog dela gde kažete da je Munitiću bilo lepo i da nije imao na šta da se žali. A pa onda ste bolje trebali u to da ga ubedite, dok nije dao intervju za B92 koji sam naveo. Sad je kasno, niko sad ne može da Vam poveruje.
Preporuke:
0
0
10 utorak, 01 septembar 2009 13:26
Hanibal lektor
@Ala

Nisam Vam dao "mišljenje" kako maliciozno referirate na moj komentar već sam Vas uputio na autoritet jednog autora i jedne knjige. Na dvestotoj strani Klajnovog "Rečnika jezičkih nedoumica" o predlogu s(a) plus instrumental piše:

"...svojevremeno se među lingvistima vodila polemika koja je ostala bez konačnog rešenja, pa se mora smatrati da su oba oblika podjednako dobra."

Ovo je pisano 2004, dakle, skoro. Ali kako Vama očigledno ovo ne znači ništa onda moramo da zaključimo kako Vi imate jedan srpski (odnosno "srpski") a svi ostali pa i oni koji se bave pravilima srpskog jezika drugi. Nemamo više o čemu da razgovaramo.
Preporuke:
0
0
11 utorak, 01 septembar 2009 14:51
Ala
@Teofilo
Divan komentar.
Preporuke:
0
0
12 utorak, 01 septembar 2009 17:53
Vladan Milanko
@Antifašista,
Imate moju pažnju, izvinjavam se što Vam nisam odgovorio ranije, imam dosta drugih stvari pored ovih komentara, znate kako je. Vidim, Vi biste hteli da Vam se svečano zakunem da nemam ništa s ovima ili s onima. Eh. Suviše sam ja... kako se u filmovima kaže, "I'm too old for this shit". Protivno je principima kojih pokušavam da se držim da idem naokolo i zaklinjem se. Mnogi se zaklinju u sve i svašta pa vidimo svaki dan koliko zakletve znače. A pre svega, loš je štos da sad Vi mene ovako cimate da Vam se zakunem. Ajmo zato na nešto drugo, na filmove: Tarkovski, ako ikome išta duguje, onda duguje Ejzenštajnu. A duguje dosta i komunističkom režimu - nisam sad ciničan - bez kog, tvrdim, ne bi napravio tako nešto kao što je Rubljov. Što se tiče opozicije Hil/Pavlović, ja sam uvek pre za Pavlovića. Jednom ću napisati tekst o tome kako je vestern daleko bolje artikulisan u Pavlovićevim partizancima nego u Hilovim (po meni neinventivnim i ne bogznakoliko vrednim) omažima. Kao što je Leone udahnuo vesternu nešto novo, tako je i Pavlović sa svoje strane doprineo poetici mitskog nepreglednog horizonta i malog čoveka sa njegovim sumnjama itd. OK, sad treba šire uzeti vestern, ne samo kao onaj koji je vezan za američki zapad devetnaestoga veka. ... I dužan sam Vam još za onog Breda Pita. Pa nije da mi smeta, ali sam ravnodušan prema njemu. Ali imam predlog - umesto Breda Pita, recimo da je V. Milanku stalo da se pojavi kao "srpski DŽejms Kegni"; kad vidim sve ove hejterske komentare na moje tekstove ne mogu a da ne laskam sebi kako sam "a man you love to hate". Usput, za ovakve i slične prepiske, bilo bi bolje da imamo forum ovde na NSPM sajtu, umesto što se šetamo od jednog do drugog teksta.

@dečko koji obećava,
Ma ne, kakav Levinas, "konstitutivni Drugi" je hegelijanski koncept, a ja sam u tekstu pomenuo "Drugog" kod Šmita ističući ono što je kod Šmita specifično u odnosu na Hegela. A "Drugi" s velikim "D" inače se može naći kod manje-više svih strukturalista.
Preporuke:
0
0
13 utorak, 01 septembar 2009 22:01
decko koji obecava
Milanko,
'Drugi' ne postoji kao koncept kod Smita, bez obzira da li ste citirali Hegela, Levinasa ili Lakana. Zato 'drugi' i nije podesan termin za prikazivanje smitovskog 'neprijatelja'; apstrahuje ga i otupljuje. Smit je konkretan i politicki egzistencijalist, a specificnost u odnosu na Hegela je odsustvo svakog racionalizma i unverzalizma u politickoj filozofiji. To i nije toliko vazno. Mnogo veci problem je ako recenice u kojim pominjente neprijatelja kao nesto 'podljudsko' i 'neljudsko', koga 'treba unistiti', 'istrebiti' i 'iskorenti', a istovremeno se pozivate na Smita, predstavljaju Vase razumevanje Smitove definicije neprijatelja?

Iskreno pitam, jer mi nije jasno.
U svakom slucaju, mora se reci sledece:

Smit kritikuje liberalizam i internacionalizam koji neprijatelja tretiraju kao moralno inferiornog. Stavljaju ga van sistema i traze njegovo unistenje. Isti slucaj kao i sa bilo kojim svrstavanjem spram neprijatelja, gde je neprijatelj, po Smitu, cesto tretiran kao zao i los, jer je politika najpodloznija emocijama. Ali, Smit upravo insistira na teorijskom razlikovanju politickog od moralnog, i na prakticnom krocenju tendencije da se politicko i moralno poistovete.
Na ovo sam Vam skrenuo paznju jos u 'Istini o Cetnicima'. Neprijatelj, po Smitu, moze da se vidi kao moralno inferioran, ali nije 'obavezno' da se vidi kao takav. Naime, to i jeste poenta Smitovog teorijskog i polemickog angazmana. Sledeci klasicno pravilo, on definise svog 'neprijatelja' kao polemosa (politickog suparnika), a ne ekthrosa (licnog neprijatelja). Zato i hvali sistem stega u medjudrzavnim odnosima u Evropi koji je nastao Vestfalskim ugovorom 1648, i koji je obuzdao mesanje Crkve u politiku, te odgovarajuce forsiranje moralnog u politickoj sferi. Ovo je rezultiralo visevekovnim mirom, koji se krajem devetnaestog veka nasao pred udarom moralistickih ideologija sa univerzalnom ambicijom.
Preporuke:
0
0
14 sreda, 02 septembar 2009 01:12
Teofilo Stivenson
G. Milanko

'Stick to your daily job'. U (slobodnom) prevodu: Bavite se onim sto (mislite da) znate. Ne zelim da sa Vama polemisem o filozofskim konceptima, o (vaznim) 'sitnicama jezikoslovnim', a delom ni o politickom opredeljenju. Ali Vase elementarno nepoznavanje istorije i teorije filma je zaista iritirajuce. Uprkos tome, insistirate na filmskim primerima i govorite, prilicno pausalno o delima filmskih stvaralaca koji su obelezili dvadeseti vek. Moracu da Vas iz zivog blata vadim cinjenicama.

1. Sto se filmske montaze tice, Tarkovski stoji na dijametralno suprotnim pozicijama od Ejzenstajna. Sovjetska/ruska skola montaze je, prema Tarkovskom suprotna elementarnim zakonima po kojima funkiconise nasa percepcija. Tarkovski je razvio koncept montaze koji se na Zapadu cesto prevodi kao 'sculpting in time'. Mnogo je knjiga napisano o tome, a sajt Nostalg(h)ia sadrzi tekstove koji bi mogli da Vam daju elementarne podatke o Tarkovskom.

2. Koliko je ova ideja vazna, vidi se i u radu najvaznijeg ruskog filmskog rezisera danas, Aleksandra Sokurova. Njegov film Ruska barka (2002) snimljen je sledeci ideje Tarkovskog. Pogledajte ko je radio na filmu kao direktor fotografije i videcete veze sa nemackom kinematografijom. Takodje pogledajte filmove Tara (Madjarska) i Rejgadasa (Meksiko)

3. Koliko je komunisticka vlast 'zaduzila' Tarkovskog moze se videti iz dokumentarnog filma Krisa Markera, 'Jedan dan u zivotu Andreja Arsenijevica'. Sputavali su ga.

4. Koliko je ista ta vlast zaduzila Sokurova znacete po tome sto su SVI njegovi filmovi do 1988 bili bunkerisani (imao je trideset i sedam godina).

5. O Volteru Hilu zaista nemam vremena: Pogledajte tekstove g. Terzica u nekadasnjem 'Neonu'.

6. Filmovi Zivojina Pavlovica su zaista izuzetno vazni da bi se o njima govorilo uzgred, koristeci nezgrapne paralele, i bez ikakvih referenci. Bio sam njegov student i ne zelim da se upustam u campraz divan.

7. O filmu se ne moze govoriti napamet.
Preporuke:
0
0
15 sreda, 02 septembar 2009 02:35
Vladan Milanko
@dečko koji obećava,

Šmit u "Pojmu političkog" uzima mogućnost nasilnog sukoba kao uslov politike, a politika je politika ako se radi o državi. Ako se društvo diferencira od države onda, po Šmitu,nastaju problemi, i tu kreće sa kritikom demokratije itd. Šmit zato hoće da se vratimo na model u kom imamo dva a ne tri - umesto države, društva i pojedinca, hoće državu i pojedinca. Država pak, kao jedan u pravom smislu politički entitet, mora da ima neprijatelja, a taj neprijatelj ne mora stvarno da bude inferioran moralno, estetski, ali je iznudica strukture neprijateljstva takva da, budući da se zahteva mogućnost nasilnog konflikta, taj neprijatelj mora početi da se vidi kao sub-human. Priznajem da mi je što-šta ovde sumnjivo u šmitovskom modelu, i zato se, kad govorimo o nasilju, uvek pre hvatam Benjamina. Nadam se da Vas ponovo nisam zbunio. Ovo gore je moj Šmit u malom. U svakom slučaju, ako ćemo dalje o ovome, nema nam druge nego da krenemo s navođenjem stranica i citata.

@Teofilo Stivenson,
Pogan Vam je jezik. Prvi i poslednji put Vam kažem: ako imate nešto da mi kažete, kažite mi to u okviru nekih osnovnih društvenih konvencija koje nalažu minimum pristojnog ophođenja. A ako to niste u stanju, onda ne vidim zašto Vaš komentar iko ovde objavljuje. Vaše više nego bukvalno shvatanje ovoga što sam rekao o Tarkovskom, da je za njega SSSR bio dobar, dosta mi govori o Vama, priznajem, mnogo više nego što sam o Vama hteo da znam.

@Svi oni koji lično poznaju Munitića/Pavlovića/Klajna/Šmita/Tarkovskog/Lakana/Levinasa/bilo koga od onih koje pominjem u tekstovima,
Javite se nekom drugom, stvarno me ne zanima ko koga lično poznaje niti šta ko s kim u privatno vreme radi.
Preporuke:
0
0
16 sreda, 02 septembar 2009 13:12
Antifasista
Vladan Milanko
@Antifašista,
Imate moju pažnju, izvinjavam se što Vam nisam odgovorio ranije, imam dosta drugih stvari pored ovih komentara, znate kako je. Vidim, Vi biste hteli da Vam se svečano zakunem da nemam ništa s ovima ili s onima. Eh. Suviše sam ja... kako se u filmovima kaže, "I'm too old for this shit". Protivno je principima kojih pokušavam da se držim da idem naokolo i zaklinjem se. Mnogi se zaklinju u sve i svašta pa vidimo svaki dan koliko zakletve znače. A pre svega, loš je štos da sad Vi mene ovako cimate da Vam se zakunem.


Izvinite, ali ja stvarno ne vidim cime i kada sam Vas naveo na pomisao da treba da mi se kunete, zaklinjete, ili bilo sta slicno. Ovo nije ni sud ni svecana obaveza u VS. Jednostavno, reagovao sam na, po mom misljenju, ocit i ne-sasvim-korektan oportunizam i veoma uvredljive optuzbe koje vriste iz svakog od Vasih nedavnih komentara. Optuzbe su kolektivne, delic tog kolektiva sam i ja,otud reakcije. Ovo je mesto na kojem su komentari moguci, ja nisam upao u Vas razgovor u kafani. Ukoliko NSPM objavljuje Vase osvrte mimo Vaseg odobrenja, onda lepo kazite "e, nemoj da me smaras, uopste me ne zanima da ti ja odgovaram na pitanja i nemas pravo da komentarises moj tekst". A ako nije tako, onda... face the music. Prosto, bavite se JAVNIM I VAZNIM temama, ne ocekujete valjda da samo Vasi komentari prodju bez reakcije?

Ovo sa Dzimom Kegnijem i man-they-love-to-hate (zasto Kegni, pored Strohajma, nosioca te titule?) je simpaticno. Kao neki mig nekome ko ovo mozda cita, u smislu, "evo, vidite kako me mrze na NSPM" :). Dakle, niko Vas ne mrzi, hajde jednom da budemo normalni (mislim na generalni manir razgovora kod nas, i po medijima i na Internetu,i svakako).

U svom prvom tekstu ste otvoreno rekli da u Srbiji, osim Vas, antifasista nema. Takav stav smatram uvredljivim iz gomile razloga koje je nepristojno elaborirati jer su opstepoznati. Suprotstavio sam Vam - po mom misljenju relevantne - cinjenice.Od Vas- tajac
Preporuke:
0
0
17 sreda, 02 septembar 2009 13:30
Antifasista
U narednom tekstu, pokusali ste da osporite cinjenicu ravnogorskog ucesca u antifasistickoj borbi, i to, umesto Dedijerom, Frimenom, Novakom, Robertsom, Tomasevicem, Martinom, Samardzicem, Lisom... i slicnima koji su relevantni za tu diskusiju - elaboracijom na temu Popera, Lakana i Hegela. Koji o cetnicima i partizanima imaju da nam kazu upravo onoliko koliko i nabrojani istoricari o postmodernizmu, recimo. Dakle, ne mnogo, i POTPUNO irelevantno.

Pitao sam Vas da obrazlozite civilizacijski i moralni stav koji (kao deklarisani antifasista) iskazujete u negaciji borbe i zrtve nekih drugih antifasista. Ako relativizujete i podsmevate se, recimo, pobijenim ravnogorcima na Banjici ili u Dahauu, onda je Vas "antifasizam" pod velikim znakom pitanja. To je prosto tako, i nisam ja to izmislio. Jer, Vasom logikom, antifasizam se negira SVAKOME ko nije na liniji naknadnih tumacenja sa partijskih plenuma sezdesetih (na kojima su sedeli i takvi vidjeni "antifasisti" poput ustaskog omladinca Branka Mikulica recimo).

Pa probajte ikome da objasnite da Ruzvelt i Cercil - nisu bili antifasisti.

Osim toga, ne vidim smisao ijednog antifasizma u danasnjoj Srbiji, koji prvo ne zeli da se obracuna sa uljezima i veoma, veoma kontraproduktivnim manekenima. Recimo, imate Nenada Canka koji je do juce (dokumentovano, cak je i sam to pokusao da racionalizuje na neki bljutav i neuverljiv nacin) drzao modifikovani Hitlerov portret iznad radnog stola. Imate LDP-jurisnike koji su do juce prestampavali Ljotica, sirili antisemitsku i rasisticku propagandu (neki danasnji stormfrontovac je to mogao da nauci samo OD NJIH, a ne od Milosevica i Seselja) a danas ISTI vokabular koriste dok govore o Srbima, "genetskom otpadu", broje krvna zrnca rediteljima i slicno. Njihovi istoricari dovode u pitanje Jasenovac, Sajmiste proglasavaju za srpski logor, srpske zrtve poslednjih ratova U POTPUNOSI DEHUMANIZUJU... a Vi nista, pored toliko otvorenih frontova.

Naravno da je bitno.
Preporuke:
0
0
18 sreda, 02 septembar 2009 13:39
Antifasista
Oko filmova(Teofilo, zanimljivi i vredni komentari, kao i obicno), nesto kasnije, da ne pretrpavamo pricu. Voleo bih da se Milanko najpre osvrne na pitanja koja sam mu postavio, a ne ovako, "hajdemo malo o filmovima". Em je easy-way-out, em je nekorektno. Jer nisam ja (Milanka) terao da na ovom sajtu preuzme barjak antifasizma, sam je to ucinio poprilicno nametljivo. I to na veoma, veoma problematican nacin (oduzimajuci antifasizmu ovdasnjem ime, prezime i istoriju, i proglasavajuci ga za nekakav suvoparni apendiks iz neke pop-filozofske sveske). Pa da vidimo ima li osnova da mu se to dozvoli. Nismo ni u Svedskoj ni na Vanuatuu, ovde su u pitanju NASI preci (borci protiv fasizma i njegove zrtve) kojima Milanko, nicim opravdan, odjednom oduzima pravo na pomen ukoliko ne prodju Vladan Milanko's Test Of Approval. E pa necemo tako.

Pitanja koja sam postavio su krajnje jasna, i sama se namecu. O takvim stvarima se mora imati stav, pogotovo sto ovde Milanko (a ne ja) uzima moral za saveznika u gotovo svakoj zapetoj.

A o Hilu, Tarkovskom i Makavejevu onda mozemo do prekosutra
Preporuke:
0
0
19 sreda, 02 septembar 2009 15:00
Teofilo Stivenson
'Pogan Vam je jezik. Prvi i poslednji put Vam kažem: ako imate nešto da mi kažete, kažite mi to u okviru nekih osnovnih društvenih konvencija koje nalažu minimum pristojnog ophođenja. A ako to niste u stanju, onda ne vidim zašto Vaš komentar iko ovde objavljuje. '

G. Milanko,

Nekoliko reci o filmu i kulturi dijaloga.

Niko Vas nije terao da nejasno, bez uvida u cinjenice i bez referenci pisete o filmskoj istoriji. Tvrdnje u Vasem tekstu su nepotkrepljene, a u Vasim komentarima netacne, neosnovane. To ste dokazali brojem referenci u svom odgovoru (0) i elementarnim nepoznavanjem ruskog filma. Da li hocete da analizujem dokumentarne filmove Sokurova i Markera? Da razgovaramo o odnosu sovjetske cenzure prema religioznim referencama u 'Solarisu'? Ili da pricamo o odnosu sa vlastima/producentima o kojima Andrej Tarkovski govori u intervjuima, dnevnicima, pismima? Bolje da pricu zavrsimo ovde.

Uvredjeno govorite o mom jeziku i napadate me zbog nepostovanja 'minimuma pristojnog ophodjenja'. Nisam nigde obecao da cu biti nezan, ali ni Vas niko nije terao da pisete o necemu o cemu u javnu debatu osim davno prevazidjene 'impresionisticke kritike' ne donosite nista novo, originalno, osim proizvoljnih tvrdnji. Pitate se zbog cega neko moje komentare objavljuje. Verovatno zbog toga sto se trudim da argumentima doprinesem diskusiji o temi koju ste zapoceli umesto da neargumentovani stav namecem drugome.

'Vaše više nego bukvalno shvatanje ovoga što sam rekao o Tarkovskom, da je za njega SSSR bio dobar, dosta mi govori o Vama, priznajem, mnogo više nego što sam o Vama hteo da znam.'

Moje 'vise nego bukvalno shvatanje' niste opovrgli argumentima vec diskvalifikacijama. Priznajem da o Vama ne znam nista, niti sam hteo da znam. Zanimaju me cinjenice, a ne licnost pisca teksta. O kulturi dijaloga koju zastupate sam ponesto naslutio iz Vaseg poslednjeg odgovora. Ni tonom ni 'argumentima' nisam impresioniran. O Vasem poznavanju filma sada znam vec sasvim dovoljno.
Preporuke:
0
0
20 sreda, 02 septembar 2009 15:15
Vladan Milanko
@Antifašista,
Pokušavam da vidim na šta mislite kad kažete da sam se proglasio filterom za antifašizam. Pada mi na pamet samo moj tekst o "Nečuvenim kopiladima". Tamo sam rekao kako je sada, kada je Tarantino genijalno pokazao kako se duh antifašizma čuva ne tako što se držimo činjenica već baš tako što ih izvrćemo, postalo jasno da je došlo vreme jednog novog antifašizma. Postalo je, naime, jasno, da je suviše vode proteklo ispod mosta, i da nam treba novi pogled na staru antifašističku borbu - pogled koji će biti NAŠ a ne naših dedova. Problem sa tradicionalnim antifašizmom jeste - pa da se pozovem na Kanta (odobravali mi to pozivanje ili ne, ono za mene ima više smisla od pozivanja na arhivare) - što se u njemu prati jedno "u skladu sa...". Postaje mrtvo slovo na papiru. Nasuprot Kantovom "u skladu sa..." stoji "iz...". Ovo "iz..." može biti samo iz jednog našeg antifašizma, ne iz nečijeg tuđeg. To je moj stav, to je stav koji zastupam i branim. Ali sve ovo možete da nađete i u mojim tekstovima (a možete da nađete i moj stav o liberalima i svemu ostalom što Vas zanima). Ne pišem u "dajdžest" maniru niti pokušavam. Zato neki od tih tekstova treba da se čitaju sporije. Ako neko nema vremena, onda nek ih ne čita. Ili, neka ne krivi mene što ih je loše pročitao. Ili, nek me krivi - ali ja tu onda ništa niti mogu niti hoću.
Preporuke:
0
0
21 sreda, 02 septembar 2009 15:38
Vladan Milanko
Kada neko, kao komentator koji se potpisuje kao "Teofilo Stivenson", uputi komentar ne na moj tekst već adresiran na mene lično, a onda krene da mi preporučuje da promenim posao, da se držim onoga za šta pogrešno verujem da znam, onda mi odmah bude jasno da je došao da se sa mnom naganja i da se preko mene dokazuje. Kao što često u vesternima imamo lika koji je revolveraš, kao npr. Divlji Bil Hikok, koga onda svi jedva čekaju da upucaju s leđa i da se time dokažu. Ono što ovima u vesternu ali i onima van njega, na stranicama komentara ovde izgleda nije jasno, jeste da pucanje s leđa kao i lične uvrede ne dosežu daleko. "Teofilo Stivenson" pokušava da puca s leđa ali tako da to izgleda kao da je obračun bio fer. Pa onda posle niza uvreda navodi "argumente". Ali, ja onda preko tih argumenata eventualno pređem pogledom ali se ne trudim da ih čitam. Zašto bih, posle onakvog uvoda? Pametnija taktika, od ove gde se pokušava i da se puca s leđa i u fer borbi, tj. gde se kreće s uvredama pa se onda ređaju "argumenti" bila bi odlučiti se za jedno od ta dva pristupa - jer, oba ne mogu da idu zajedno. Ja sam ono što sam imao rekao u tekstu koji se komentariše. Ako se pak neko meni lično obrati u komentarima, onda treba da računa s tim da je situacija "ili-ili"; ili će da me vređa pa ja to neću ni da čitam, ili će da kaže šta ima pa ću ja, kao neko ko već ima tekst iza sebe kao bazu, da prokomentarišem komentar ili ne, u zavisnosti od moje procene da li smatram da je potrebno dodatno objašnjenje ili od toga da li se uopšte osećam razgovorljivo - jer manje više, sve je već u tekstu pa nije nužno da ga dalje obrazlažem; to je posao čitalaca. Ali kad neko krene s vređanjem pa onda s "argumentima" onda taj hoće da se ja prikažem kao neko ko nije uspeo da mu odgovori na njegove "intelektualne uzlete". A zapravo, ja ne odgovaram jer inače ne razgovaram s onima koji mi upućuju uvrede.
Preporuke:
0
0
22 sreda, 02 septembar 2009 17:23
Antifasista
Ja se upravo i zalazem za antifasizam koji ce biti NAS.
U Vasem tumacenju ja tu teznju ne vidim, nego vidim precutkivanje i iskrivljavanje do besmisla. Cinjenicu da su Srbi KOLEKTIVNa zrtva politike "konacnog resenja" niste pomenuli NIJEDNOM, vojsku koja je PRVA ustala protiv fasizma, izbacujete iz secanja na isti, ali etablirane, mocne (i zato opasne) relativizatore fasizma (koji su se uvili u antifasisticki barjak) Vi herojski precutkujete.

Ne radi se ovde ni o kakvim "liberalima". Ko okaci Hitlerov portret u ofis,ili umanji zlo Jasenovca, nije nikakav "liberal" nigde, pa ni u terminoloski izgubljenoj Srbijici.

Ja znam da su i Pescanik i LDP mocni i nezgodni neistomisljenici ali sami ste uskocili na ovaj teren. Pa ili vodite pricu kako dolikuje, ili lepo recite "e znas sta, NE SMEM da udarim po Svetlanama,Prokicu i Canku, jer ce da me ganjaju po medijima i da mi salju jugend na vrata kao Nikoli Milosevicu, ali SMEM da udarim po Slobi, jer mi tu ne preti opasnost". I to je u redu. Ali onda ne ocekujte aplauz kad Vam se zameri sto GAZITE po srpskom antifasizmu, onim skupovima gde keynote speaker bude - Canak.

Ili kad zustro i beskompromisno dokazujete srpsku "fasistoidnost" na primeru nekog anonimnog urednika iz 1992, pritom neukusno i oportunisticki (a za sopstvenu tezu) viktimizujete cestitog Ranka Munitica, koji bi se i sam zgrozio ovakvog tumacenja verovatno. Badava skrivanje i iza Kanta, "arhivari" su valjda kljuc za poznavanje WW2, jer bez "arhivara" nema svesti ni o znacaju moskovske, kurske i staljingradske pobede, ni o vojsci koja je oslobodila Ausvic, ali ni o onoj koja je tamo pripaljivala peci). To sto vi ne poznajete "arhivarski" rad na temu WW2, ne govori nista o vaznosti tog rada, nego o lakomislenosti i neodrzivosti zadatka koji ste preuzeli na svoja pleca. Upoznajte "arhivare" pa onda ni Kant, Lakan i Poper nece biti opsenarski alibi kojim se zamucuje nepoznavanje cinjenica koje demonstrirate, nego ce biti dobar i kvalitetan dodatak.
Preporuke:
0
0
23 sreda, 02 septembar 2009 17:52
Antifasista
PS

Teofilo ce sam, nema potrebe da advokatisem, nego jedan ali sustinski navod (Vladane) Vam je netacan, i stvara prostor za zabunu.

Teofilo NIJE ovde dosao da se s Vama preganja, naprosto znam coveka nekih par meseci, i mnogo puta smo diskutovali (ne nuzno i slagali se, ali sa kvalitetnim sagovornikom to je sporedno).

Covek naprosto poznaje film odlicno, i shvatite primedbe na taj nacin. Vredjanje ("pogan jezik") ste VI zapoceli.

Htedoh i ja oko Tarkovskog, ali bih samo ponovio ono sto je Teofilo napisao pa zato necu - rezim ga je toliko "voleo" da mu je unistio i nultu kopiju Stalkera, mesavinom birokratske nesposobnosti i direktivne zlovolje, pa je film radio iznova (opis postoji, detaljan, u zborniku "O Tarkovskom", knjiga ima i kod nas a priredjivac je njegova sestra Marina Tarkovski).

Ejzejnstajn je bio, i tehnicki i dramaturski, jedan od oceva filmske pismenosti. Ko to spori? Politicki, njegovi filmovi su spomenik jednog ostrasceno ideologizovanog vremena. Neki su test istorije izdrzali, nekii danas nisu vise od svedocanstva jednog doba.

Ali zasto Tarkovskog dovoditi u neku vezu s njim kad mu ovaj autorski duguje zaista malo? Osim sto su bili sunarodnici, i ugaoni kamenovi sovjetske kinematografije, tesko da ima tu nekih vecih paralela. Kao sto ni reditelje, recimo, Novog Holivuda, ne dovodimo u nuznu vezu sa Grifitom, niti svakog dokumentaristu sa Flaertijem.

@ Teofilo

Nisam protivnik davanja prednosti Ziki u odnosu na Hila, naprotiv. Samo branim tezu da je IZBOR "filmskih srodnika" valjda LICNA i autorska stvar. Mozda i nekom Amerikancu Zaseda deluje blize od, ne znam, Thunderbolt and Lightfoot-a ili Eni Hol i to je okej.

PS Belu Tara, na moju sramotu, nisam uopste gledao. Znam ko je covek, citao sam o njemu prilicno, ali film nijedan ne videh. Na RTS-u to slabo pustaju, i ne postoji nijedan art-termin da ja znam, o ostalima i da ne govorim. Eventualne bioskopske projekcije sam propustio. Bice sanse,nadam se
Preporuke:
0
0
24 sreda, 02 septembar 2009 17:57
Ivan
Vladane, pratim Vaše filmske prikaze još od kada ste radili na III programu Radio Beograda. Sada vidim Vašu prepisku na ovom forumu i moram i ja da Vas upitam kako to mislite da je sovjetska vlast bila od pomoći Tarkovskom?


Lep pozdrav,

Ivan
Preporuke:
0
0
25 sreda, 02 septembar 2009 18:20
decko koji obecava
Vas Smit lici na normativistu. 'Drzava mora da ima neprijatelja', on 'mora da bude sub-human'; Smit zeli povratak na (odredjeni) 'model'. Takav Smit me pre podseca na militarizovanog Rolsa. U Vasim tekstovima primetio sam kao da smatrate da se neprijatelji (racionalno) biraju, a ne da su unapred (situaciono, egzistencijalno) dati. Po Smitu, neprijatelj de fakto postoji, u svakoj politickoj konstelaciji. Tacno je da Smit polemicki zeli da promovise svoj stav, ali, njegov angazman se sastoji iz rehabilitacije neprijatelja, a ne njegovog neminovnog dehumanizovanja. Na stranu sto samim zagovaranjem neprijatelja on potencijalno promovise i sukob kao sustinu politike i medjudrzavnih odnosa. To su relevantne kritike za razmatranje. Ali, ne mozemo da tvrdimo da je Smitov stav da promovise drzavu, ciji se neprijatelj vidi kao sub-human. Naprotiv, on smatra da je drzava najveci garant mira, posto se razvila na sistemu stega, pocev sa Vestfalskim ugovorom. Tada je odbacen uticaj crkve koji je vanpoliticki motivisao rat, i oznacavao neprijatelja kao jeretika. Prepoznavanje realnosti neprijateljstava dovela je i do njihovog krocenja. Isto tako, pojava profanog moralzima u 18-om i 19-om veku doprinela je razvoju planetarnih ideoloskih ambicija, te krahom drzave kao takve. Usledilo je i urusavanje sistema i veliki ratovi, kakvi do tad nisu vidjeni. Opet, Smit smatra da je kraj drzave - kraj mira u Evropi. Po Smitu, ne samo da prepoznavanje kategorije neprijatelja (kao neutralne a ne moralne) vodi ka miru, vec njeno neprepoznavanje (ucitavnje moralnog u politiku) vodi u dehumanizovanje neprijatelja. U poslednjem paragrafu 'Koncepta Politickog' napada humanisticki pacifizam i internacionalizam koji neprijatelja proglasavaju za 'nemoralnog', i stavljaju ga van medjunarodnog sistema (upravo ga tretirajucu kao 'sub-humanog').
Preporuke:
0
0
26 sreda, 02 septembar 2009 20:44
Jovana Bursać
Stvarno ne mogu da poverujem da je toliki cinizam moguć kao kod ale i antifašiste! vama je Ranko munitić izgleda dobar samo ako ga plagirate. evo vam link na YouTube-u gde sam Ranko govori o tome kako je bio zamoljen da izađe iz nekog udruženja filmskih radnika zato što je bio Hrvat!
http://www.youtube.com/watch?v=Jp1QUPsiULU

a evo vam i ovo:

O. Bećković: Zar niste negde napisali da je recimo '97. skinuto 'Veče sa zvezdama' sa novosadske televizije i tu ste stavili pod navodnike ne znam čiju izjavu - dosta se taj Hrvat pravio važan sa srpskim glumcima?

Munitić: Da, to su jedan urednik kojemu je 'Veče sa zvezdama' smetalo jer njegova emisija nije nikako bila toliko gledana i nažalost, jedan moj kolega, nekadašnji kritičar koji je smatrao da će ovde na RTS-u zaraditi poene. Međutim, to... znate kako, 'Veče sa zvezdama' je zahvaljujući ne meni, nego glumcima i glumicama koje su tu gostovali je bilo veoma gledano i bilo je... kvarilo je prosek televizijski, a televizija ne voli kad joj, to i vi znate, ne voli kad joj kvarite prosek. Televizija živi od proseka...

...
Munitić: Oduvek vladaju oni koji imaju para da vas stave na platni spisak, samo hoću vam reći da je to jedan od... ni u kom smislu bitan, jedan od niza problema, pa i vi ste u slobodnom statusu, vi to znate jako dobro. Mislim, onog momenta kad niste u grupi, bez obzira da li se to zove klan, bratstvo, prijateljstvo, ne znam kako, čim ste van grupe vi ste već nepopularni i to je OK. Međutim, meni to ne smeta, bude zabavno kad to... recimo, ja napravim jedan fantastičan zbornik, jednu hrestomatiju svetskih tekstova beogradskih o filmu od 1896. do 2001. to se zove Beogradski filmski kritičarski krug i ispostavi se da to u Beogradu ne zanima nikog, to mi je trebao malo veći izdavač, ovi moji mali izdavači Centar film ili Institut za film, dok je još postojao Institut za film, nisu imali para za to. Velike izdavače - da, kaže, sjajno ali bilo bi bolje da je to uradio neko drugi, neko ko je odavde.
Preporuke:
0
0
27 sreda, 02 septembar 2009 22:55
Antifasista
Jovana,

Vi ili ste me pogresno razumeli, ili JA VAMA mogu da pripisem cinizam, a uz to i bezobrazluk nevidjenih razmera. Pogledajte moje prethodne komentare, ja tu (I TO NE JEDNOM!) jasno i glasno kazem da je postupak te vrste prema velicini poput Munitica bio - nevidjeni skrnavluk. I uopste smatram da vrednovanje ljudi na osnovu krvnih zrnaca gadna rabota, otac i majka me naucise da se to NE RADI i ja se toga drzim, evo, citavog zivota.

Samo sam se pobunio protiv Milankove (iz aviona vidljive) tendenciozne namere da jedan ruzan ali, eto, gotovo sasvim nepoznat incident, koji, srecom, na Rankovu relevantnost i popularnost medju poznavaocima filma NIJE UTICAO (niti Ranku ugrozio zivot ili karijeru ili reputaciju!), prikaze kao manje-vise NORMU i PRAVILO srpske kulture devedesetih (a onda precuti JAVNI rasisticki napad daleko uticajnije V. Pesic na Kustu). Pa izvinite, nije bilo tako, ni izbliza. Ne znam gde ste tada bili Vi, ali ja sam ziveo u Srbiji. Bilo bi neukusno i ruzno da sad pravimo liste i spiskove vidjenih i poznatih ljudi (u filmu, oko filma i sire) koji nisu Srbi, a tada (i sada) su delovali najnormalnije na svojim poslovima, kako i treba da bude. Kao i podjednak spisak Srba koji nisu ucinili nista pamtljivo. I to je u redu. Nacionalno osecanje i etnicka pripadnost su licne stvari, a ne kreditna kartica uspeha.

Uostalom, sam Ranko se GLASNO I JASNO protivio uterivacima kolektivne krivice (u istoj toj emisiji iz koje Milanko selektuje samo ono sto mu je zgodno za tezu), konkretno pomenuo jednu vidjenu NVO graciju kao merilo prostakluka te vrste, i rekao da ga bi isti segment ljudi cekao sa crvenim tepihom, da je otisao u Zagreb i vratio se posle 2000.

Osim toga, Ranko je svoj izbor napravio. Udarajuci packe bahatosti i primitivizmu nasih politicara, pod "nasima" je mislio na one koji sede u Skupstini a ne u Saboru. Pod nasim filmom, na srpski a ne na hrvatski film.

I sad nas Milanko obavestava da je covek bio, bezmalo, lincovan.Pa dokle?
Preporuke:
0
0
28 sreda, 02 septembar 2009 23:59
Teofilo Stivenson
Ne znam na kog Divljeg Bila mislite, g. Milanko. Da li na onog iz filmskih dela klasicnog Holivuda (1916-1960) ili na HBO Bila Hikoka iz serije 'Deadwood' (pilot epizoda: Walter Hill), tako da na Vas komentar ne mogu da odgovorim.

Bil Hikok inace nije ubijen s ledja. Dzesi Dzejms je ubijen s ledja. Pogledajte filmove Sama Fullera 'I Shot Jesse James' i Andrew Dominika 'The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford' koji su 'istorijski rekonstruisane fikcije' (najnoviji trend je poceo serijom filmova o napadima 11. septembra). Mislim da (i) o tome pisete.

Za dokaze o onom sto sam napisao preporucujem 'The Cinema of Russia and the Former Soviet Union'. Birgit Blumers (Ed). Poglavlje 23, o Sukorovljevom filmu. Gdja Blumers je urednica Kinokulture.

Nisam dosao da se dokazujem. Citam, cutim, ponekad nesto naucim, i ne petljam se u stvari za koje nisam kompetentan. Nije mi tesko da priznam da sam pogresio. To ovde nije slucaj.

@ Antifasista

Slazem se sa onim sto ste napisali. Filmski stvaraoci nisu srodni po nacionalnosti vec po narativnoj konstrukciji, karakterizaciji, ideoloskim, zanrovskim modelima, dijalogu ili cak dramskom prepoznavanju za koje koriste razlicite vrste koincidencije (Hickok. Sabrol, Nolan, recimo).

Prica o Zivojinu Pavlovicu zasluzuje poseban tekst, komentare, reference, i sagovornike.

Slazem se sa onim sto ste napisali o antifasizmu. Naravno da je velika nepravda ono sto se dogodilo g. Muniticu i naravno da to ovde niko ne podrzava. Takodje je istina da je ono sto Anglosaksonci zovu 'Culture Wars' daleko prikladniji naslov za ovako ambiciozan tekst. U Srbiji je na delu prilicno mutno delovanje 'rata kultura', i o tome je g. Milanko mogao da napise nesto kompaktniji tekst, sa vise primera, o cemu svedoce Vasi komentari. Slazem se sa jos jednom stvari koju ste pomenuli: Hajde da vec jednom, bar ovde, utvrdimo konzistentne istorijske kriterijume.
Preporuke:
0
0
29 četvrtak, 03 septembar 2009 01:16
Vladan Milanko
@Ivane,
U jednom od sledećih komentara ću obrazložiti šta sam mislio kada sam pričao o Tarkovskom. Lep pozdrav i Vama!

@Jovana Bursać,
Hvala na linku za jutjub video s Munitićem. Slažem se s Vama da je u pitanju cinizam kod pomenutih. Ali ne samo to.

Onaj ko se potpisuje kao "antifašista" je po mom mišljenju običan provokator. U mom tekstu (onom koji se inače ovde komentariše) ima dovoljno reči i o neo-liberaloj demokratiji i o njenim "drugosrbijanskim" predstavnicima, te o njihovoj konzistenciji sa "Prvom Srbijom". Moj stav o tome je jasan ali "antifašisti" se više sviđa da mi podmeće nešto što nisam rekao te da prećutkuje ono što jesam.

Provokator, dakle, bez ikakve sumnje. Ili nije pročitao moj tekst jer ga zanima samo da provocira, ili - što je gori slučaj - jeste pročitao ali uprkos tome piše ovo što piše.

Ovde ne kažem da je "antifašista" provokator u nečijoj službi; to ne znam ali moguće je da jeste. Ono što mogu da kažem jeste da njemu nije jasno da ja ne želim da se odlučujem između "Prve Srbije" i "Druge Srbije"; to je kako ja vidim stvari lažni izbor jer postoji nešto treće.
Preporuke:
0
0
30 četvrtak, 03 septembar 2009 01:26
Vladan Milanko
"DOBRI HRVAT"

O nedavno preminulom Ranku Munitiću svašta je u ovim komentarima izrečeno. Stekao sam utisak da je on za srpske nacionaliste, zbog svog izbora da živi u Beogradu a ne u Zagrebu, postao neka vrsta "konstitutivnog izuzetka koji potvrđuje pravilo"; jedan "dobar Hrvat" koji potvrđuje da ostali ne valjaju. Kao što svaki belac koji mrzi crnce "zna jednog dobrog crnca", ili kao što svaki antisemita "zna jednog dobrog Jevrejina", tako i Srbin koji inače mrzi Hrvate "zna jednog dobrog Hrvata". Zato, kada prosečni srpski nacionalista koji prema liku i delu Ranka Munitića ima odnos kao prema svom "dobrom Hrvatu" čuje da je Munitićeva emisija skidana sa programa ili da mu knjiga nije štampana baš zato što je bio Hrvat, onda taj i takav srpski nacionalista krene da pokriva uši da ne čuje, oči da ne vidi, i usta da ne priča o tome. Simptomatično je što se ovde stalno ponavlja da je Munitić odabrao da živi u BG-u, što treba da znači da je "iako Hrvat, video da je u Srbiji bolje". a onda, da se ta fantazija ne bi remetila, ne može da čuje bilo šta drugo.
Preporuke:
0
0
31 četvrtak, 03 septembar 2009 01:55
Vladan Milanko
"SOVJETSKI PRIJATELjI ANDREJA TARKOVSKOG"

Nije potrebno baratati ikakvim istorijskim podacima, potrebno je samo pogledati film "Andrej Rubljov" da bi se videlo da se radi o jednom od najvisokobudžetnijih sovjetskih filmova ikada snimljenih. Isto važi i za "Solaris", koji je sniman sa pravim raketama u pojedinim scenama. "Trivija" o tome kako je Tarkovski bio "proganjan" u SSSR-u ne drži vodu kada se suoči sa pukim viđenjem ovih filmova. Neko koga država ne voli ne dobija tolike pare od te države, kao što je Tarkovski dobijao od SSSR-a. Prosto. Ali eto, pričama se često veruje više nego sopstvenim očima.

"TARKOVSKI KAO EJZENŠTAJNOV NASLEDNIK"

Ejzenštajnova intelektualna, "dijalektička" ili, zašto ne, dijalektička - bez navodnika - montaža, reklo bi se, nema ništa sa dugačkim kadrovima kod Tarkovskog koji vrši montažu unutar kadra. Nema ništa isto kao što ni "Psiho" nema ništa sa "Užetom". A oba je radio Hičkok. Onda, nije baš da nema ništa. Ima. Uz malo dijalektike. Tako gledano, logično ishodište nečeg takvog kao što je Ejzenštajnova intelektualna montaža, znači, kadar koji se smenjuje drugim kadrom koji ovako, zdravorazumski, nema ništa s onim prvim (revolucionarna masa u jednom kadru, mrtvi konji u drugom i sl.), prisutna je i kod Tarkovskog ali ona kod njega jeste upravo unutar kadra. U "Stalkeru" imamo nepregledne horizonte ili skučenu atmosferu, a u kadrovima koji ih prikazuju ima svega: od starih novina, preko barica, zemlje i drveća, do industrijskih otpadaka, te do izbrazdanih lica aktera. Intelektualna montaža - ali sada postignuta unutar jednog kadra a ne smenjivanjem kadrova. Hičkok je video da inercija po kojoj se smenjuju kadrovi ne može a da ne kulminira u jednom jedinom kadru. Ista logika je na delu i kad se Ejzenštajn posmatra zajedno sa Tarkovskim.
Preporuke:
0
0
32 četvrtak, 03 septembar 2009 01:59
Vladan Milanko
Teofilo Stivenson se ne zaustavlja na plagiranju onoga što sam ja rekao već je sada prešao na "Divljeg" Bila Hikoka za kog tvrdi da nije ubijen s leđa. Dakle, jednom revizionista...

O smrti "Divljeg" Bila Hikoka koji, naravno, jeste ubijen s leđa, što valjda svako (ili skoro svako) zna, vidi: http://en.wikipedia.org/wiki/Wild_Bill_Hickok#Death

"On August 2, 1876, while playing poker at Nuttal & Mann's Saloon No. 10 in Deadwood, in the Black Hills, Dakota Territory, Hickok could not find an empty seat in the corner of the room, where he always sat in order to protect himself against a possible attack from behind, and instead sat with his back to one door while facing another. His paranoia was prescient: he was shot in the back of the head with a .45-caliber revolver by Jack McCall."
Preporuke:
0
0
33 četvrtak, 03 septembar 2009 03:00
Srbija ima buducnost
Ne razumem sta to Ala prigovara autoru ovog teksta. Nisam mogao da verujem da mu sugerise supstituciju termina performativ terminom izvodjenje. Sta znaci to izbacivanje tzv. tudjica iz upotrebe. Ako procitamo sve knjige, tekstove,svih nasih intelektualaca koje su napisane u poslednjih dvadeset, trideset godina, videcemo da su oni svi, uglavnom umereno, opravdano upotrebljavali izvesne reci stranog porekla. Ukoliko bi sledili jezicku politiku koju predlaze Ala, a opravdava je verovatno naglasenom brigom o nasoj naciji, jeziku, kulturi itd, utoliko bi trebali sve knjige napisane poslednjih nekoliko decenija da zapalimo. Radikalno, zar ne? Ovakva jezicka politika se moze svrstati u radikalno desni diskurs. Ali, draga Ala, imam jednu zaista lepu vest za vas.Ovaj narod ne inklinira vise radikalno desnim pozicijama na kojima se ocigledno vi nalazite. Druga lepa vest koju zelim da vam saopstim je sledeca: Cesto se, veoma cesto, iza verbalnih boraca za cist nacionalni identitet,cist srpski jezik kriju oni koji dok su bili na vlasti za taj isti identitet nisu uradili nista.I ne samo da nisu nista uradili, nego su suprotno svojim verbalnim parolama ucinili sve da devastiraju kljucne nacionalne ustanove u ovoj zemlji. Sokantno, zar ne? Treca lepa vest koju imam za vas je sledeca. Postoje ljudi koji ne vole strane reci, odnosno tudjice, ali dobra strana u celoj prici je da vole strane valute.Do tih stranih valuta su dolazili uglavnom tako sto su prodavali sopstvenu zemlju, privredu. Sta kazete?
Preporuke:
0
0
34 četvrtak, 03 septembar 2009 14:04
Antifasista
Milanko, tragikomicni ste sa ovim jezivim komentarom o meni kao "provokatoru u necijoj sluzbi". Pisem ovde vec vise od godinu dana, pod jednim jedinim nikom (evo Vam moderacije, pa neka potvrdi/opovrgne).

Iza komicnog pozivanja na Hegela, Popera i Lakana u sluzbi dekonstrukcije cetnistva (i gazenja po kostima cetnika pobijenih od strane nacista), trebalo je samo komentar-dva da se otkrije mali i dezorijentisani Ilija Cvorovic, koji umislja da su njegova pisanija toliko vazna, da mu, eto, neke "sluzbe" salju provokatore :). Citate li Vi sami sebe? Na Vasem mestu, preduzeo bih neodlozno odgovarajuce mere. Lokalni pekar je, nesumnjivo, agent Mosada, postarija komsinica koju srecete na stepenistu svakog dana brze-bolje navija radio i javlja KGB-u Vase koordinate, a Cija je ionako sveprisutna, docim ko-zna-koji-podsekretar britanske ambasade o Vasim prikljucenijima izvestava;licno - princa Vilijema kad se ovaj vrati iz lova na ugrozenu divljac.

Uozbiljimo se za trenutak. Ja Vama nisam spocitnuo kako "stedite liberale", nego jednu daleko, daleko podmukliju tezu koju ovde neprestano plasirate. Vi upravo OSVEDOCENE relativizatore fasizma ABOLIRATE time sto ih proglasavate za "liberale", svodite sukob na nekakav konflikt neoliberalnog i tradicionalnog (kao da se ovde ima posla sa Fridmanom, Zakarijom i Suzan Sarandon, a ne sa likovima koji kace modifikovane HITLEROVE portrete po ofisima, prave izlozbe o "srpskom lohoru Sajmiste", anketne komisije koje na ISTE LISTE guraju civile pobijene 1942 i folksdojcere proterane 1956). Pa ih jos proglasavete SLICNIMA sa "Prvom Srbijom" koja je, je li, fasisticka.

Necemo tako. Niko Vas nije TERAO da glumite antifasistu i da se zaogrcete moralom.
Preporuke:
0
0
35 četvrtak, 03 septembar 2009 15:27
NSPM veb
Moderator bi najlepše zamolio g. Milanka i g. Anfifašistu da svoj razgovor završe, jer su u žaru diskusije prešli na teren ličnih uvreda i optužbi, koje sa svakim postom postaju sve oštrije i teže.

Kao odgovor na stav g. Milanka da je g. Antifašista provokator, isti je poslao četiri komentara, od kojih je objavljen samo jedan, da bi se diskusija završila. Naime, moderator je uzeo za sebe slobodu da proceni da bi Antifašistini žučni odgovori verovatno izazvali sličnu reakciju kod g. Milanka, što bi na kraju obesmislilo dalju diskusiju.

Očekujemo da će pomenuta gospoda imati raumevanja za stav moderatora, a u slučaju da smatraju da ovakav "razgovor" treba da se nastavi, i to na isti način, mogu se obratiti uredništvu NSPM na mejl Ova adresa el.pošte zaštićena je od spam napada, treba omogućiti JavaSkript da biste je videli .

Srdačan pozdrav
Preporuke:
0
0
36 četvrtak, 03 septembar 2009 15:40
Teofilo Stivenson
@ g. Milanko

Kad nemate argumenata, nastavljate sa diskvalifikacijama. Jednog od sagovornika ste nazvali provokatorom. 'Antifasistu' ne poznajem, sa njim nisam ideoloski istomisljenik, ali sam procitao dovoljno sjajnih komentara koje je napisao, cenim njegovu iskrenost i kulturu dijaloga. Ovo je znaci
nivo diskusije koji Vam odgovara?

Ocigledno niste culi ni za Sokurovljev ni za Markerov film. Kris Marker, koji se blizi devedesetoj je jedan od najvecih antifasista i levicara medju filmmejkerima. Ako se vec ponosite svojim politickim pozicijama, bilo bi vreme da ga upoznate. Reziser filmova La Jette i Sunless je bio asistent Alenu Reneu na navaznijem dokumentarnom filmu o Holokaustu, 'Noc i magla', pre vise od pola veka. Radio je sa Anjes Vardom i perjanicama Novog talasa. Sa Vardom je postao paradigma onog sto se obicno definise kao documentary self-reflexivity. Postao je zivi spomenik filmske levice, poput Holandjanina Jorisa Ivensa. Bio je prijatelj Tarkovskog i o njemu napravio filmski esej koji pobija ono sto tvrdite. Sokurovljev film 'Moskovska elegija' je takodje izuzetno vazan. Ne samo sto govori o kasnom periodu u zivotu Andreja Tarkovskog, vec i o ozbiljnim dilemama i frustracijama sovjetskom vlascu.

To sto ste me proglasili za 'revizionistu' dozivljavam kao kompliment.
Vasi komentari su dobar primer studentima kako ne treba pisati o filmu.
Ni na jedan naslov, referencu, ime, niste reagovali, osim na Divljeg Bila, i to ne komentarom o filmovima ili fikciji koja je zasnovana na 'istorijskim podacima', Hilu ili 'Deadwoodu', vec citatom iz Vikipedije. Ne Cahiers, Senses ili Brightlights, vec Viki-znanje! Ako hocete da pisete o filmu, morate da gledate filmove i da se bavite istrazivanjem filmske istorije i teorije, a ne da citirate sebe, 'Viki' i da 'ne verujete pricama', ukljucujuci i ispovesti rezisera o samima sebi, u filmovima, dnevnicima, intervjuima i pismima.

Nestrpljivo ocekujem Vas sledeci tekst o filmu. Bicu na istom mestu.
Preporuke:
0
0
37 četvrtak, 03 septembar 2009 16:12
Antifasista
Vi divljate. Opet. Tupavo i neartikulisano. Opet.
Kako Vas nije sramota da VI procenjujete moje (pravopisno i argumentacijski korektne)odgovore, koliko su "zucni" i slicno? SVI su bili na temu, naredni se ticao Milankove zloupotrebe antifasizma (koji on sustinski NEGIRA na ovom prostoru), treci se ticao njegove zloupotrebe Munitica, a cetvrti njegovog nepoznavanja rada Andreja Tarkovskog.

Insistiram da SVE to objavite, kao i ovaj odgovor. Licno nisam NIKOG vredjao; ako nekome dokazete da ne zna o cemu govori (Milanko o Tarkovskom) ili da klevece (Milanko sa proglasavanjem Srba za kolektivne fasiste), to onda nisu licne uvrede, nego ARGUMENTOVANA rasprava. Na koju ce on, siguran sam, odgovoriti. Ako ovde nije dobrodosla, Vi se lepo preselite na forum Branka Kockice. Tamo je valjda potpuno ocekivano da svi budu drugari, gadjaju se cvecem i smajlijima (jer bi Brankov forum, ako postoji, greota bilo zagadjivati politikom). A ako Vam je vec bilo do sprecavanja tona licnih denuncijacija - onda je trebalo da Milankovu somnambuliju o tome da sam "strani provokator" :0 - izbrisete i ne objavite. Jer TO je UVREDA po SVAKOM osnovu (a nisam mu dao povoda, osim sto je, kad se pokazalo da polemiku gui, poceo da se gadja uvredama). To ste radili i meni u drugim raspravama, pa - ako bih procenio da ste bili u pravu i da sam mozda preterao - sve je bilo korektno.

Sta je ovo!? Razgovaramo na VASEM sajtu (i svojim klikovima i pisanjem VAMA povecavamo rejting i zaradjujemo platu) e da biste VI, usred OSTRE ali interesantne i vecim delom korektne polemike, uskocili sa zakljuckom da je "bolje da nastavimo negde drugde".
Na sta ovo lici? Sluzite li Vi za teranje komentatora odavde ?
I ne upucujte me na Redakciju. Nece me mrzeti i bicu uzasno neprijatan. A Vi, nakon toga, necete moderisati ni na forumu "Selu u pohode'. Postujte svoje korisnike koliko i oni postuju ovo mesto. I ne dopustajte sebi stvari koje Vam ni u snu nisu u opisu posla.
Preporuke:
0
0
38 četvrtak, 03 septembar 2009 16:41
Vladan Milanko
@NSPM veb

Na svim forumima postoje "trolovi" koji opsesivo pokušavaju da privuku pažnju time što besomučno ponavljaju iste stvari, a to što ponavljaju nema veze sa temom, ili kao u ovom slučaju, sa tekstom koji komentarišu. Ja ne mogu onog ko se potpisuje kao "antifašista" da shvatim drukčije nego kao trola. Evidentno da on ili a.) moj tekst nije pročitao, jer da jeste video bi 5. i 6. pasus istog u kom pišem o drugosrbijanskom diskursu; b.) jeste pročitao moj tekst ali na silu boga pokušava da mi poturi da govorim nešto što zapravo ne govorim.

Ja iza sebe imam dosta objavljenih tekstova, preko 20 na NSPM. Jedan od dominantnih motiva u svima njima jeste: NI PRVA NI DRUGA SRBIJA! Prva Srbija = domaći kapitalizam, neregulisana pljačka; Druga Srbija = strani kapitalizam, regulisana pljačka. Ako neko kao što je "antifašista" nije u stanju da vidi da postoji i nešto treće osim ova dva pod jedno od kojih on opsesivno pokušava da me podvede, ili ne ako nije u stanju, već ako prosto neće (a pre mi se čini da je to po sredi), i kada onda to radi uz lične uvrede ("ne smeš, je l da da ne smeš...", "tragikomično teoretisanje..." i sl.) a Vi mu to objavljujete, onda tu nešto nije u redu. Nije u redu tolerisanje spontanog ili namernog "trola", ili, u slučaju da to radi s namerom, nije u redu tolerisanje provokatora. Kao što nije u redu što ste objavili njegov poslednji komentar a onda posle toga pozvali i mene i njega da prestanemo s komentarisanjem.

NSPM nije neki "internet stub srama" na koji se kače tekstovi da bi neko neutemeljeno i opsesivno po njima pljuvao. Nemojte počinjati da objavljujete uvredljive komentare, pa niko neće morati da se s njima obračunava.
Preporuke:
0
0
39 četvrtak, 03 septembar 2009 16:54
Vladan Milanko
@Teofilo Stevenson

Morate malo više da se potrudite, svaki prosečni "film-baf" zna za Markera još od Gilijemovog "12 majmuna" inspirisanog Markerovim "La Žeti", pa nema ubedljivosti kada se na njega pozovete kako biste dokazali Vaše ekspertsko poznavanje filma. O "Noć i magla" sam već pisao ovde na NSPM-u, vidim da niste čitali. Ali, lepo što ćete od sada čitati moje tekstove ili što bar tako kažete.
Preporuke:
0
0
40 četvrtak, 03 septembar 2009 16:57
Vladan Milanko
Ne znam ko je napisao komentar "Srbija ima buducnost" ali mislim da je odličan, pa ga pominjem još jednom kako se ne bi zagubio u najnovijoj navali komentara. Kratak, jasan, prodoran komentar, u kom se puno govori. Iskreni pozdravi od mene njegovom autoru!
Preporuke:
0
0
41 četvrtak, 03 septembar 2009 18:55
Antifasista
Milanko
P rva Srbija = domaći kapitalizam, neregulisana pljačka; Druga Srbija = strani kapitalizam, regulisana pljačka.



A, to ste mislili ustvari...

Kad bismo se zezali. Ja ne branim famoznu "Prvu Srbiju" (jer u nju, kao i u svaku sintagmu, svako gura šta stigne - neko Tadića, neko Koštunicu i Šešelja, Vi i Peščanik Nedića i Ljotića). Niti mi Druga Srbija primarno smeta zbog stranog kapitala. Samo sam Vas "uhvatio na delu" tj. prozreo Vašu (ionako providnu i jedva skrivenu) nameru da, šatro, proglasite nešto "treće" (i pravo!) tako što ćete u to "treće" preneti SVE šovinističke stereotipe drugosrbijaša. O TOME se ovde, dakle, radilo, i o Vašoj nameri da se orgnete antifašizmom a da istovremeno ODUZIMATE istorijski kontinuitet PRAVIM žrtvama fašizma među Srbima, i da etablirate relativizatorsku histeriju drugosrbijaških istoričara (koji pod tepih guraju Jasenovac, o srpskim žrtvama ne pričaju NIŠTA, a narod koji je stradao po Šumaricama, Raciji i Jadovnu proglašavaju bezmalo za - ravan ustašama i moralno ekvivalentan Vidkunu Kvislingu). To je podmuklo i nemoralno i ja sam samo TO rekao. Nije ovde spor bio ni o kakvim vlasničkim odnosima i kapitalizmima. Bitni su ovdašnji "liberali" kako ih Vi častite, koji nisu neka sorta Obame i Teda Kenedija. Nego NEGATORI i PROMOTERI one politike koja je Srbe MASOVNO ubijala i tokom nacističke okupacije i tokom poslednjih ratova, a pod ISTIM zastavama.

Moderacija je ovde prednost dala Vama, a ne meni. Vi ste me LIČNO uvredili, a oni su to objavili pa potom- impotentno i kukavno tražili ekvidistancu

@NSPM
I dalje insisistiram da se objave moji odgovori oko Munitića i Tarkovskog. Napisani su korektno i argumentovano. Bili su DEO TEME,pročitajte ponovo. Ovde ima ljudi s kojima se i na filmske teme može raspravljati, ponešto i naučiti. Ako je na ovom sajtu takva komunikacija postala nemoguća (ili data na procenu nepozvanoj moderaciji), onda bolje da se pozdravimo.
Preporuke:
0
0
42 petak, 04 septembar 2009 00:55
Teofilo Stivenson
G. Milanko

Ne znam da li ste primetili, ali ne kritikujem Vase pisanje o filozofiji, politici, kulturi. Spustio sam gard. Sto se filma tice, razlicite smo kategorije.

Ne trudim se, zaista. Vi biste mogli da se potrudite. Uostalom, Vi objavljujete autorske tekstove o filmu. Ja sam samo komentator, koji objavljuje (po pozivu) u dva od tri gore navedena magazina. Dok Vam ovo pisem u pripremi je tekst o Markerovom filmu 'Opis [jedne] borbe' (slobodni prevod), ranom dokumentarcu o Izraelu. Ranom primeru refleksivnosti u dokumentarnom filmu. Tekst je pripremljen za jednu nacionalnu kinoteku, povodom retrospektive Markerovih filmova.

Inace, Markeru me nije 'priveo' Gilijam, vec Aleksandar Astrik (po srodnosti ideja), kao i Markerovi romani (za Vas verovatno 'secrets of the pyramids') i njegova saradnja sa drugim filmmejkerima.

Moji studenti prve godine, izmedju ostalog, pisu o filmovima La Jette, Nuit et Brouillard, a druge o Tarkovskom i montazi. Pismeni sastavi bez referenci, i komentari nalik Vasim se vracaju, neocenjeni.

Moj cilj nije da se dokazujem. Priznajem, ovde ne mogu da naucim mnogo o filmu, ali NSPM volim jer volim svoju zemlju i narod, a nerviraju me neznanje, laz i bahatost. Ponesto i naucim.

U jedno sam siguran. Posle ovoga bi bilo dobro da tri puta proverite tvrdnje, cinjenice i bibliografske podatke pre nego sto nesto objavite o filmu. I to je dijalektika, zar ne? Jer film nije rupa u koju se mozete zavuci kada Vas drugi komentatori argumentima priteraju uza zid, razgovarajuci o politici, istoriji, antifasizmu, ideologiji.

Da, na kraju parafraziram Vas, Zizeka i (meni daleko simpaticnijeg) Vudija Alena. Za sve sto sto niste znali o filmu (istoriji, antifasizmu, politici), a niste se usudili da pitate - ne morate uvek da konsultujete Lakana. Jednostavno, priznajte da bi bilo dobro da ponesto i naucite.

Pratim Vas rad. Nisam stedljiv sa pohvalama. Ali samo kada su zasluzene.
Preporuke:
0
0
43 petak, 04 septembar 2009 02:45
Vladan Milanko
@Teofilo Stivenson

Vidim da ipak nije da se ne dokazujete ali praštam Vam - praštam Vam pola ali ne baš sve - pod uslovom da ste stvarno filmski radnik.

Ako jeste filmski radnik čudi me da ne pravite razliku između studija filmske režije, studija filmske montaže, dramaturgije itd. s jedne strane, te studija filma ili studija kulture s druge ("film stadiz" ili "kalčral stadiz" ako Vam je tako lakše). Ja se bavim ovim drugim, a Vi i Vaši studenti prvim. Ako baš moram bez dlake na jeziku da kažem, Vi na studijama filmske režije, montaže itd. bavite se filmskim zanatom, dok se ja, kao i mnogi drugi koji se bave studijama kulture, bavim sociološkim, političkim, estetičkim i filozofskim aspektima filma.

Ako ste stvarno filmski radnik, Vama radovi Andrea Bazena moraju značiti mnogo. Videli ste u njegovim esejima koliko se podrazumeva da je čitalac upućen u Kanta i uopšte u filozofiju. Moj problem s teoretskim pokušajama pristupa filmu iz čisto filmskog (a ne iz sociološkog, filozofskog itd.) aspekta jeste taj što često imam utisak da se radi o sekundarnoj literaturi. Primarna bi bila upravo Kant, Hegel i sl. Na žalost na to se svodi "filmska literatura o filmu", na sekundarnu literaturu ili pak na tehničke priručnike. Znam da je užasno što sam ovo rekao i Već molim za oproštaj dr-a Dušana Stojanovića čiji sam veliki poštovalac. Ali šta da radim. Estetika filma ne može nezavisno da funkcioniše od Kantove, Hegelove ili Adornove. Voleo bih da može, jer volim film, ali ne može. Čitao sam razne filmološke studije i ni u jednoj nisam naišao na nešto kao što je na primer Lakanova teorija ekrana iz njegovog XI seminara.

Dakle ne možemo pričati o ova dva kao da su jedno. Jedno su Žižek i DŽejmson, koji se bave studijama kulture, kojima se bavim i ja i držim da to radim profesionalno. Drugo je literatura koja se proučava na filmskim akademijama na kojima se uči filmski zanat.

Pozdrav Vašim studentima kojima su moji tekstovi primer kako (ne)treba pisati o filmu.
Preporuke:
0
0
44 petak, 04 septembar 2009 04:46
Vladan Milanko
Teofilo Stivenson

P.S.

"Markerovi romani (za Vas verovatno 'secrets of the pyramids')".

Oholo, oholo, nema šta. Da ste, umesto što trošite vreme na pisanje nečeg ovakvog, uzeli da recimo čitate Hegela, znali biste da su "tajne Egipćana istovremeno tajne i za same Egipćane".
Preporuke:
0
0
45 petak, 04 septembar 2009 22:43
Antifasista
Vladan Milanko

bi bila upravo Kant, Hegel i sl. Na žalost na to se svodi "filmska literatura o filmu", na sekundarnu literaturu ili pak na tehničke priručnike. Znam da je užasno što sam ovo rekao i Već molim za oproštaj dr-a Dušana Stojanovića čiji sam veliki poštovalac. Ali šta da radim. Estetika filma ne može nezavisno da funkcioniše od Kantove, Hegelove ili Adornove. Voleo bih da može, jer volim film, ali ne može.


Bez obzira na prethodnu razmenu (i Vas manir razgovora otud),osvrcem se na ovo. Bez garda ako je moguce, ne trazim novu porciju nadmudrivanja, nego elaboraciju teze. Elem, sasvim sam siguran da ogromna vecina reditelja (pa ni relativno obrazovaniji medju njima) nema pojma sta bi bila Kantova, Hegelova ili Adornova estetika. Razumem ja sta Vi hocete da kazete, Bazen (i ne samo on) JESTE film tretirao kao umetnost koja sublimira sve postojece i podrazumeva gotovo univerzalno znanje, ali, sami STVARAOCI (a oni su valjda za film najbitniji, jer bez njih ga nema) kreiraju samo SVOJU estetiku. Svaki od njih. Bez izuzetka (ovde ne govorimo o studijskim izvodjacima radova u major hitovima, to je druga tema).

Ne mislim, naravno, da su reditelji neobrazovani. Sve i ako jesu, to ne mora da bude problem (primer: Tarantino). Niti se kultura citanja stice u skoli. Ejzejnstajn, Bergman, Antonioni i Tarkovski su nesumnjivo,znali Kanta i Hegela napamet. Zna i Vudi Alen. Kusturica. Mozda i Dzarmus. Verovatno Tornatore.Ali opet nisu stvarali filmove sa Kantom u glavi.

Dzon Ford garant nije nikad cuo za Kanta, pa ga to ne cini manje znacajnim.

Mislim, nista protiv teoreticara filma, vazni su, mnogo sam naucio od nekih od njih. Ali je to ipak druga ravan u odnosu na stvaraoce. Ne vaznija ili manje vazna, nego prosto druga.

Dzeri Li Luis ili Feat Sejdic nisu ni nos promolili u muzicke akademije (u kojima bi umrli od dosade). A koji bi muzikolog mogao da im ospori majstorstvo a da ne ispadne smesan? Ili da odsvira ono sto oni umeju?
Preporuke:
0
0

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner